پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
اولین عکس از غشای یک سلول زنده
نوشته شده در شنبه 13 خرداد 1396
بازدید : 42
نویسنده : علی

 

اولین عکس غشای سلول زنده,عملکرد غشای سلولی زنده

غشای تمامی سلول‌های زنده از لایه‌ای باریک از مولکول های چربی یا لیپید‌ها ساخته شده است

 

اگر چه این ساز و کار ساده به نظر می آید اما همواره در علم سلول شناسی بحثی برسر وجود پدیده‌ای به نام قایق لیپیدی مطرح بوده‌ است. گفته می‌شود حرکات این قایق های لیپیدی در واقع مکانیزم کنترل‌کننده‌ مازادی برای سلول هستند که با خاموش و روشن کردن پروتئین‌ها عمل می کنند. ساختار سلول ها معمولا با استفاده از برچسب های فلورسنت مورد مطالعه قرار می گیرند،‌ اما از آنجایی که محل حرکت قایق های لیپیدی در غشای سلول نامشخص است،‌ و همچنین به دلیل ابعاد بسیار کوچکی که دارند،‌ این تکنیک برای مشاهده آنها کارایی ندارد. استفاده از میکروسکوپ های الکترونی نیز به دلیل اینکه سلول در زمان مشاهده زنده نیست،‌ کارایی نخواهد داشت.

 

از این رو محققان تکنیکی به نام پراکندگی نوترونی ابداع کردند تا تفاوت‌های ناچیز در چینش مولکولی در غشای سلولی باکتری را تعیین کنند. این تکنیک نه تنها تصویری با وضوح نانویی در اختیار آنها قرار داد، بلکه امکان مشاهده غشا بدون مختل کردن عملکرد آن را نیز فراهم آورد و به این شکل محققان توانستند دقیق ترین و پرجزئیات ترین تصویر از لایه خارجی یک سلول را بدون تخریب آن به ثبت برسانند. به گفته محققان از این تکنیک پراکندگی دوتریوم و هیدروژن در سلول های زنده می‌توان برای متحول سازی تکنیک های مطالعه روی سلول های زنده استفاده کرد.

 

منبع: hamshahrionline.ir - sciencealert.com



:: برچسب‌ها: غشای سلول ، دماوند ,



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید

/weblog/file/img/m.jpg
محمود در تاریخ : 1396/3/13/6 - - گفته است :
مطلب خوبی بود


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: